Ultimafestivalen 2016
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Mellom grusomhet og frihet
5.12.2016Det er bare å legge seg flat for hvordan regissør Calixto Bieito manøvrerer i landskapet mellom oratorium og opera, kunst og virkelighet.
Selvproletarisering for klaver
5.12.2016– Det begynner kanskje å bli på tide å stille spørsmålet om hvor lenge det er interessant å ironisere over gamle former og kunstnerisk stagnasjon. Men Trond Reinholdtsens nye klaverkonsert for Oslo-Filharmonien gjør det med vidd, kløkt og raffinement, skriver Hilde Halvorsrød.
Barna overtar Ultima
5.12.2016På Barnas Ultimadag får barna utforske musikk i trygge rammer. – Dette er ikke nødvendigvis negativt, men det er også mulig å tenke seg at barnas deltakelse kunne blitt utforsket og utfordret mer, skriver Ole Hval.
Litt mye tran?
5.12.2016Den nye spektakulære kunstmusikken, som avskaffer konsertformatet og i stedet insisterer på å levere en totalopplevelse av dans, sirkus, lysshow, humor og grøss, produserer forestillinger som noen ganger blir så snakkesalige at det halve kunne vært nok, skriver Tellef Øgrim.
Denne skrekk-komedien kunne ikke bli villere. Så trakk pianisten frem kniven.
5.12.2016Hylende svampemonstre, spøkelser i dusjen og synkronsvømmere. En klaverkonsert er ikke hva det en gang var.
ULTIMA-festivalen ter seg stadig vekk som en blandet landhandel
5.12.2016Litt av alt, skriver Ståle Wikshåland.
Lavmælt samtid
5.12.2016Årets Ultimafestival hadde plass også til helt vanlige konserter. Det vitner om pondus – og åpnet for musikken.