Ultima 2017
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Om fristelsen til oppsummering
4.10.2017Ultimafestivalen er et sted for refleksjon, utvikling og romslighet, skriver Svante Aulis Löwenborg.
Jan Erik Mikalsen: Klaverkonsert Just for you – En klaverkonsert som utforsker dårlig smak
2.10.2017Den prisvinnende komponist Jan Erik Mikalsen har skrevet en intens og glamorøs klaverkonsert basert på showmannen Liberace, skriver Maren Ørstavik.
Tverrsnitt av et liv
2.10.2017“Eislermaterial” trenger seg ikke på med hardtslående poenger, men viser fram et liv, et virke, et sett med overbevisninger, uten å vurdere, dømme eller trekke slutninger. Hilde Halvorsrød så Heiner Goebbels’ verk på Nationaltheatret under Ultima.
Huset fullt av komponister (og en gal superkjendis)
2.10.2017Feiringen av Norsk komponistforenings 100-årsjubileum har vært en helårs affære. Dette bidraget fra Oslo-Filharmonien endte med at anmelderen så seg nødt til å tilbringe helgen på youtube, skriver Hilde Halvorsrød.
Da Hasse Hope og “Jon Fossum” kom til Ultima
2.10.2017Konferansier Hasse Hope tok en Widvey, og KORKs program manglet en tydelig retning. Ultimas avslutningsarrangement ble mer kalas enn konsert, på både godt og vondt, skriver Hilde Halvorsrød:
Feedback fra en reise
2.10.2017Verdensteatrets første produksjon etter at ensemblets grunnlegger Lisbeth Bodd gikk bort i 2014 er både gjenkjennelig og annerledes, skriver Hild Borchgrevink.
Reise i ubehag
2.10.2017Hos Verdenstatret er mennesket underlagt teknikken det selv har skapt, skriver Ilene Sørbøe.
Plaststoler og knuste ølglass kan løfte en klassisk konsert
2.10.2017Når uperfekte steder er best, skriver Espen Selvik.
Teater og klangbad
2.10.2017Det er bedre å bli utfordret enn å slappe av på en madrass, skriver Emil Bernhadt.
En blandet fest
2.10.2017Fra fine detaljer til forvirrende avslutning. Årets Ultima beveget seg i gråsonene, skriver Emil Bernhardt.