facebook-rund   twitter-rund   twitter-rund

Warning: Illegal string offset 'ID' in /var/www/kritikkportalen.no/app/wp-src/themes/kritikk/templates/content-single.php on line 16

Warning: Illegal string offset 'ID' in /var/www/kritikkportalen.no/app/wp-src/themes/kritikk/templates/content-single.php on line 42
25.10.2016 22:47

Lysende og lekent om en far og en stor kunstner

Av Torborg Igland
Lysende og lekent om en far og en stor kunstner

Tilleggsinformasjon

ROMAN
De urolige
Linn Ullmann
Oktober
Terningkast: 6

I noen bøker tar man inn hvert ord. Ikke fordi man dveler ved dem, men fordi det er som om de åpner sansene våre litt mer. De urolige er en slik bok.

Linn Ullmann møtte sin far over en båndopptaker, hun skulle skrive hans bok om å bli gammel. Men det var for sent. Han var blitt for gammel. Samtalene med filmskaper Ingmar Bergman ble fragmentariske, av og til meningsløse. I syv år lå opptakene der, uten at hun hørte på dem.

De urolige er blitt en sjangeroverskridende roman, på mange måter et portrett av faren – den begavede kunstneren, han som hadde fire hus, to biler, fem koner, én swimmingpool, ni barn og én kino, han som var sykelig opptatt av punktlighet og regler, han som skrev lapper som begynte med Elskade Yngsta Dotter – et portrett av ham, men ikke bare. Av moren, men ikke bare. Et selvportrett, kanskje. Et biografi om de urolige, ja. Men det er mer.

Helt i begynnelsen av boka beskriver Ullmann en scene fra en av farens filmer. Skuespiller Liv, forfatterens mor, ligger i en seng. Bildet mørkner, så langsomt at den som ser filmen ikke merker det, helt til ansiktet så vidt skimtes på lerretet. Og da skjønner du det: Det er ditt ansikt du ser.

I boka: Farens ansikt, hans person, hans språk, hans uro, viskes ut. Den han har vært, i nærvær og fravær, blir borte i aldringen. Forfatteren veksler mellom en ren transkribering av samtalene dem imellom, satt opp som et filmmanus, og oppvekstskildringer, utlagt i poetisk, lysende prosa. Det er så konkret, så fullstendig blottet for jåleri. For å låne Ullmanns egne ord: Men hva om man vil snakke med vanlig stemme? Ikke for høyt, ikke for lavt, ikke for å overbevise, ikke for å forføre, ikke for å latterliggjøre, ikke for å bevege? Hvilke ord ville han ha valgt da?

Boka er selvironisk, den er leken. Den er proppfull av referanser til kunst og litteratur. Den er alvorlig og dypt rørende. Ikke én setning er uten mening. Og når du lukker den, er det naturligvis deg selv du har sett. Denne boka blir stående lenge, som én av de få.

Anmeldernes bokfavoritter 2015.

TORBORG IGLAND

 

 









© 2017 Alle rettigheter reservert Norsk Kritikerlag | Informasjonskapsler
Webdesign © 2017 Web Norge.