Fra Vidda til Odda
Av Svein Magnus FuruTilleggsinformasjon
Det andre rommet er tittelen på Erlend Apneseth trios andre album, og NRKs anmelder Svein Magnus Furu er begeistret.
Trioen består av en hardingfelespiller fra Jølster, en trommeslager fra Lærdal og en gitarist fra Kristiansand, og Svein Magnus Furu, jazzanmelder i NRK, mener de kombinerer jazz og folkemusikk på måter vi ikke har hørt før.
– Apneseth representerer en ny generasjon, med andre musikalske forbilder, og med en grenseløs og radikal tilnærming til folkemusikken, sier Furu.
– Det er mulig dette vil føre ham på kant med de mer konservative kreftene som fins i folkemusikkmiljøet, men han har jo bevist at han er en rivende dyktig spelemann. Det gir ham tyngde, man må ta ham på alvor, sier han.
– Spennende utgivelse
Erlend Apneseth er en 26 år gammel, såkalt elitespiller i landskappleiken (A-klassing), noe som betyr at han er blant de fremste felespillerne i folkemusikken.
I tillegg så har han utforsket akkurat dette rommet mellom det nye og det gamle, blant annet på plata blikkspor fra 2013, som han ga ut etter at han vant grappas debutantpris i 2012.
Han har også gitt ut en mer rendyrket folkemusikkplate, Jølster 2012, men det er først når han får med seg trommeslager Øyvind Hegg-Lunde og gitarist Stephan Meidell i 2013 at det blir virkelig spennende og nyskapende musikk ut av det. De to bergensbaserte jazzmusikerne var med på to låter på “Blikkspor”, men nå er de altså med og utformer platen helt fra starten.
Furu undrer seg over hva til tittelen på albumet kan bety, om det henviser til at dette er hans andre soloplate.
– Eller er det noe mer som ligger i den litt kryptiske tittelen – at det fins et rom mellom det gamle og det nye, mellom det litt arkaiske i hardingfeleklangen og den moderne lyden av trommesett, gitar, effekter og looper, spør Furu.
– Uansett så er det en utrolig spennende utgivelse vi har foran oss, sier han.
– Industrielt lydbilde
Furu mener musikken på den nye plata har et tidvis kaldt, industrielt lydbilde. Noen ganger med impulser fra rock og støymusikk, som ligger nærmere Oddas forlatte industribygg enn Hardangerviddas landskap.
– Dette er ikke en folkemusikkplate. Det andre rommet som trioen åpner for oss er helt sjangerfritt, det kombinerer kjente ingredienser til noe nytt, ukjent og spennende, sier Furu.
– Jeg tror musikken appellerer til alle som er opptatt av at det vi hører ikke skal være statisk og likt hele tiden, men som tør å være eventyrlystne, sier han.
Men, noen utilgjengelig plate er det heller ikke, mener Furu.
– Kort sagt er det vel verdt å investere litt tid i denne musikken og hva Erlend Apneseth har å si oss, sier Furu.
Les flere kritikker: