Fomling og dressur i Ur og Ø
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Musikalske metamorfoser
kritikk_publisert:Ballade 14.09.2015Intelligent kuratering, lydhøre utøvere, voldsom og variert natur er noe av det Bendik Hagerup så og hørte i den iscenesatte konserten Ørets teater. .
Det gamle var nyest
kritikk_publisert:Dagsavisen 12.09.2015Historier som sitter i mellomgulvet preget Ultimafestivalens åpning, henholdsvis i Oslo Konserthus og i Ekebergparkens tussmørke, skriver Hild Borchgrevink. .
Det ytterste og det hippeste?
kritikk_publisert:Aftenposten 09.09.2015I starten var Ultima en smal spydspiss for den nye musikken, med mål om å få det provinsielle norske musikklivet oppdatert på internasjonale strømninger, skriver Astrid Kvalbein. .
Musikk mot det uendelige
kritikk_publisert:Vårt Land 20.09.2015Arvo Pärts Te Deum er en hymne som knytter nåtiden inn mot evigheten. Det nye verket av André Bratten og Ole-Henrik Moe søkte også mot noe uendelig. Å knytte verkene sammen var et dristig grep på Ultimas avslutningskonsert, skriver Lars O. Flydal. .
Voksne som barn
kritikk_publisert:Ballade 16.09.2015Som voksen kan det være vanskelig å forholde seg til omkvedet «for hele familien» som noe mer enn et innsalg. På barnearrangementer blir man fort en slags supporter og observatør, mer enn en lytter, skriver Embret Rognerød fra Barnas Ultimadag..
Grell regi, finstemt musikk
kritikk_publisert:Aftenposten 19.09.2015Merkverdige iscenesettelser av natur og kropper, skriver Astrid Kvalbein. .
Eksperiment og stjernestund
kritikk_publisert:Morgenbladet 25.09.2015Med usikkerheten som medspiller blir Ultima et risikabelt prosjekt. Slik må det også være, skriver Emil Bernhardt. .
Velskulpturert på grønt stille
kritikk_publisert:Ballade 23.09.2015Av Anne Hytta og Margrete Kvalbein, Ballade 23.09.2015
Konsertforestillingen Ang med et koreografert ensemble av seks hardingfelespillere strøk fram begeistring hos anmelder-duoen Anne Hytta og Margrete Kvalbein.
Ultimafestivalen 2015
5.10.2015Se oversikt over anmeldelser her.