Festspillene i Bergen 2018
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Skyggeliv
kritikk_publisert:24.05.2018«Andvake» vil så gjerne være bevegende teater, skriver Lillian Bikset. (Abo.)
Kunsten å kline som Jon Fosse
kritikk_publisert:25.05.2018Kulturministeren sa på Festspillene at det er viktig å ta Fosses litteratur til scenen, skriver Per Christian Selmer-Anderssen.
Rapport fra promperommet
kritikk_publisert:28.05.2018Kommentar: Scenen ble ramponert, det var promping med maling og drikking av egen urin. I «Panini-BoysRoom» viser Vinge/Müller at provokasjon også er viktig i videobloggernes tidsalder, skriver Per Christian Selmer-Anderssen.
Patosfylt slektsdrama
kritikk_publisert:28.05.2018Hordaland Teaters oppsetning av Jon Fosses Andvake er en begivenhet jeg i grunn har mest lyst til å glemme. Jeg kjenner meg likegyldig etter tre timer med et patosfylt slektsdrama der det ropes og skrikes, krangles, fødes og elskes, skriver Judith Dybendal.
Egendefinert stjernehimmel
kritikk_publisert:29.05.2018Den iltre kommentarfeltskribenten får kropp og stemme, skriver Anette Therese Pettersen. (Abo.)
Modig Fosse-løft
kritikk_publisert:24.05.2018Det er mange fascinerende grep, og noen mindre fascinerende, i verdenspremieren på Jon Fosses trilogi «Andvake», Borghild Maaland.
Jon Fosse rullet i grå filt
kritikk_publisert:01.06.2018Når teaterets spennende tolkningsrom blir et trangt bøttekott, skriver Ilene Sørbøe. (Abo.)
Jeg skriver fortsatt – Et forsøk på kritikk av PaniniBoysRoom
kritikk_publisert:01.06.2018Fragmenter fra de tablåaktige scenene i Vinge og Müllers PaniniBoysRoom fester seg insisterende i hukommelsen min, små bruddstykker som inngår i en uavsluttet, kaotisk fortelling, hinsides all kronologi, der begynnelsen likeså godt kan være slutten eller omvendt, skriver Judith Dybendal.
Jeg fortjener et operahus
kritikk_publisert:01.06.2018«Rune Bratseth fikk Rosenborg, jeg skal ha Den Norske Opera!», ropte Vegard Vinge. Kanskje ikke helt uberettiget, skriver Anette Therese Pettersen. (Abo.)
Konvensjonelle drømmer
kritikk_publisert:05.06.2018I “Plutselig står jeg igjen med meg selv i hånden og ser utover byen” står fem kvinner alene på scenen i en spenstig collageforestilling som lider under at både personlige drømmer og verdensproblemer får i overkant lettvint behandling, skriver Judith Dybendal.