Festspillene i Bergen 2017
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
FiB: På rett sted til feil tid
27.6.2017Det er en kopling mellom Peter Grimes og Festspillenes problem, mener Emilio Sanhueza.
Beatles-forbindelser
27.6.2017Babyene og foreldrene får samme fortryllete uttrykk i ansiktet når de hører besteforeldregenerasjonens musikk, skriver Maja Skanding.
KAIJA SAARIAHO, FESTSPILLKOMPONIST I BERGEN : 3
21.6.2017En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk. . (Abo.) Også på nettstedet musikkjournalistikk.no
KAIJA SAARIAHO, FESTSPILLKOMPONIST I BERGEN : 2
21.6.2017Dette er en forestilling som gjør Festspillene viktige, mener Bodil Maroni Jensen om oppsetningen av oratoriet La Passion de Simone. (Abo. ) Også på nettstedet musikkjournalistikk.no
KAIJA SAARIAHO, FESTSPILLKOMPONIST I BERGEN : 1
21.6.2017Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft, skriver Bodil Maroni Jensen. . (Abo.) Også på nettstedet musikkjournalistikk.no
Besøk som blir husket
17.6.2017To konserter under årets festspill satte hjemlige lyttevaner i perspektiv, skriver Emil Bernhardt.
Blant harde ekko og myke dønninger
17.6.2017Dønninger, kunstfunk og påtrengende scenografi kjempet om oppmerksomheten i Håkonshallen fredag, skriver Tellef Øgrim.
«Festspillene i Bergen er fortsatt ikke til for purister»
17.6.2017Med temaet «identitet» går Festspillene i Bergen også i seg selv for å utforske hva de skal være. Det er på sin plass, skriver Maren Ørstavik
Hva skjer når norske strykertalent spiller med verdensnavn? Møte mellom likeverdige musikere
17.6.2017En konsertopplevelse som traff publikum midt i fleisen. Ekte vare på Troldhaugen, skriver Espen Selvik.
Drastisk audiovisuell nytolkning gjør Messias til verdslig drama
17.6.2017Med fikse lys- og videoeffekter setter Netia Jones og Barokksolistene Händels Messias bokstavelig talt i et nytt lys.