Festspillene i Bergen 2018
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Man kan lure på hvordan det ser ut inni hodet på Anja Garbarek
kritikk_publisert:29.05.2018Anja Garbareks elektroniske skranglejazz utgjør det emosjonelle lydsporet til Jo Strømgrens forvrengte univers i «The Road Is Just A Surface», skriver Maren Ørstavik.
Støykunst mellom hat og håp
kritikk_publisert:28.05.2018Paneldebatt og konsert om netthat rommer interessante tanker om hatets kraft, men alle de velkjente gode intensjonene gjør det litt for pent og pyntelig, skriver Camilla Helen Heiervang. (Abo.)
Musikk utgjør kjernen på Festspillene i Bergen, men det er scenekunsten som provoserer mest
kritikk_publisert:28.05.2018Kommentar: Har kunstmusikken mistet evnen til provokasjon, spør Maren Ørstavik.
Når musikalsk galskap fungerer
kritikk_publisert:25.05.2018Den mest intense surround-opplevelsen som mennesker kan skape, ble åpenbart i en fullsatt Grieghallen, skriver Espen Selvik.
Tvil og tru i tonar
kritikk_publisert:25.05.2018Å opna med ei dødsmesse var eit dristig val av Festspillene i Bergen, skriver Sjur Haga Bringeland.
Opphøyde klanger
kritikk_publisert:22.06.2018Religiøs musikk har fått mye plass under Festspillene i Bergen i år. Det funker, skriver Maja Skanding.
Åpningskonsert Festspillene i Bergen: Det ultimate samspillet
kritikk_publisert:23.05.2018an trenger bare ord og toner for å lage et praktfullt musikkdrama. Dét visste Hector Berlioz, og det ble over alle grenser tydelig i Grieghallen onsdag kveld, skriver Tori Skrede.
Ja til små format!
kritikk_publisert:14.06.2018En konsert med Ragnhild og Eldbjørg Hemsing er Maja Skandings festspillhøydepunkt i år.
Festivalen som bekrefter ens identitet
kritikk_publisert:15.06.2018Musikkformidling bør utfordre sitt publikum til å strekke seg lenger enn de selv kan forutse. Det savnet jeg under Festspillene i Bergen, skriver Sunniva Thomassen.
Hvorfor har de laget dette stykket til Festspillene i Bergen?
kritikk_publisert:28.05.2018Balladepodden, ved Judith Dybendal og Maja Skanding, var ikke sikre etter urpremieren av Anja Garbarek og Jo Strømgren Kompanis The Road is just a surface.