Lucia di Lammermoor / Den Norske Opera & Ballett
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Kjærlighet i et maktperspektiv
kritikk_publisert:19.03.2018Det er interessant at det går an å oppleve samme forestilling så forskjellig, skriver Torunn Margrete Eriksen etter å ha lest anmeldelser av «Lucia di Lammermoor».
Lucia di Lammermoor er kjent for lidenskap og vanvidd. Men denne oppsetningen er et trygt valg.
kritikk_publisert:02.03.2018Operasjefens første egenprogrammerte forestilling tar få sjanser, skriver Maren Ørstavik.
De hysteriske kvinnene og mennene som definerer dem
kritikk_publisert:08.03.2018Samfunnskritikken i operasjefens første oppsetning er fanget i sin samtid, skriver Sunniva Thomassen. (Abo)
Nok en blodig brud
kritikk_publisert:09.03.2018Heltinnen drives til vanvidd, mens mennene hulker selvopptatt, skriver Erling E. Guldbrandsen.
Strålende sangere i sprikende regi
kritikk_publisert:06.03.2018Når regigrepene forstyrrer mer enn de gir, kan vi heldigvis gi oss hen til sangen og musikken og operateksten, skriver Bodil Maroni Jensen
Pedagogisk drama
kritikk_publisert:04.03.2018I operaens oppsetning av Lucia di Lammermoor, som hadde premiere fredag, får publikum mye inn med teskje, skriver Hild Borchgrevink.
Traust tragedie
kritikk_publisert:06.03.2018Operaens innleide versjon av Lucia di Lammermoor inneholder enkelte strålende sangprestasjoner og en gjennomført scenografisk idé, men greier likevel ikke å utnytte materialets potensial, eller kanskje snarere, overskride dets begrensninger, skriver Hilde Halvorsrød.