Troløse bilder / Nasjonalmuseet
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Ute av kurs i et hav av bilder
kritikk_publisert:14.02.2018Man har derfor endt opp med et kompromiss der strategiene og begrepsapparatet til 1980-tallets kunstnere og teoretikere får sette premissene, til tross for at flertallet av verkene er produsert av yngre kunstnere de siste femten årene, skriver Simen Joachim Helsvig.
Øvelser i oppmerksomhet
kritikk_publisert:12.02.2018På Nasjonalgalleriet får vi gode forslag til hvordan et friskt blikk på verden kan holdes ved like. Men museet kunne godt lagt enda større vekt på kunstens forbindelse med betrakteren, skriver Kjetil Røed.
Sant eller usant? Nasjonalgalleriet spør
kritikk_publisert:09.02.2018Nasjonalmuseets nye utstilling «Troløse bilder» føles tidvis som et frieri til glasurgenerasjonen. Men selv om utstillingen ikke helt innfrir til forventningene, svarer den på sine egne spørsmål, skriver Una Mathiesen Gjerde og Danby Choi.
Et bilde forteller ikke sannheten. Hva så?
kritikk_publisert:21.02.2018Nasjonalgalleriets utstilling «Troløse bilder» pirker bare i overflaten på det som egentlig er en brennbar diskusjon om bildets betydning.
Hodet i en tombola
kritikk_publisert:23.02.2018Nasjonalmuseets siste utstilling er i konflikt med arbeidene den viser, skriver Aleksi Mannila. (Abo.)
Gode blikk på samtiden
kritikk_publisert:13.02.2018Utstillingen Troløse bilder skaper mange refleksjoner om tiden vi lever i – så lenge kunstnere ikke faller for fristelsen til bare å snakke om seg selv, skriver Ingebjørg Sofie Larsen.
Troløs med nye muligheter
kritikk_publisert:15.02.2018Det er – i høyeste grad – en samtidskunstutstilling, og den presenteres i Nasjonalgalleriet. Det oppleves på én måte som en anakronisme, skriver Lars Elton.
Ti ektemenn på to uker
kritikk_publisert:22.02.2018Av Nasjonalmuseets tallrike «Troløse bilder» er et øye med tyggegummi over, ti brudebilder og ti avissider blant dem som fester seg, skriver Kåre Bulie.