Like før. Sidsel Paaske (1937–1980)
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Kunstkritiker Mona Pahle Bjerke anmelder Sidsel Paaske ved Nasjonalmuseet
15.12.2016Hør anmeldelsen på
Glemte genier
15.12.2016En bølge av utstillinger som trekker frem glemte enkeltkunstnere skyller over kunstscenen. Moralen ser ut til å være at kunstnere som ikke vil bli glemt bør bygge menigheter, samt at norsk kunstliv trenger flere forskningsbaserte utstillinger, skriver Nicolai Strøm-Olsen.
En ny kunsthistorie er i emning
15.12.2016Da jeg kom inn i utstillingen Like før. Sidsel Paaske (1937-1980) på Museet for samtidskunst i Oslo gikk jeg heldigvis inn i Banksalen først, skriver Jonas Ekeberg.
Fartskunstneren
15.12.2016En original og rastløs multikunstner finner endelig sin plass i den norske feministiske kanon.
Rørende kunstnerportrett
15.12.2016«Originalt, underlig og vakkert», mener Aftenpostens kunstanmelder om Sidsel Paaske-utstillingen som åpner denne helgen på Museet for Samtidskunst, skriver Kjetil Røed.
Altfor god til å bli glemt
15.12.2016Sidsel Paaske er en glemt gigant. Men kombinasjonen kunstner, kvinne og enslig mor var uheldig. En brå og tidlig død bidro heller ikke positivt. Nå blir hun hentet frem i en utstilling som er et foreløpig høydepunkt i nyskrivingen av vår kunsthistorie, skriver Lars Elton.
En energisk reise som også har sine nedturer
15.12.2016Presentasjonen av Sidsel Paaske på Nasjonalmuseet er variert og variabel, skriver Arve Rød. . (Abo.)