Festspillene i Bergen 2015
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Flat plakat
kritikk_publisert:Morgenbladet 04.06.2015Ny opera med viktig budskap, men uten nyanser, reddes av solid produksjon og fremragende utøvere, skriver Emil Bernhardt.
Vennegjeng i særklasse
kritikk_publisert:Dagbladet 09.06.2015For langt mellom det man bare MÅ få med seg
kritikk_publisert:Aftenposten 03.06.2015De første dagene av Festspillene i Bergen ble skuffende daffe for en klassisk musikkanmelder, skriver Astrid Kvalbein. .
Kammeropera om kvinnekamp
kritikk_publisert:Ballade 01.06.2015Økt engasjement og kunnskap om undertrykkelse og vold mot kvinner er hovedbudskapet i Cecilie Ores nye kammeropera til tekst av Bibbi Moslet. Men Ore taler til sin egen menighet, skriver Thomas Erma Møller. .
Breidd utan brodd
kritikk_publisert:Framtida.no 29.05.2015Det er mange store artistnamn i Festspill-programmet i år. Men ikkje alle namna har noko der å gjera, meiner Sjur Haga Bringeland.
Kamp for kjærligheten åpnet Festspillene i Bergen
kritikk_publisert:Vårt Land 28.05.2015Dyktige solister klarte å gjenskape kjærlighetsdramaet i Porgy og Bess uten kostymer og scenografi, skriver Brita Skogly Kraglund. .
Ikke farlig nok «Obra»
kritikk_publisert:Bergensavisen 28.05.2015Jon Balkes idé var god, å bruke kunst til å si noe om finanskrisen. Men verken musikken eller teksten nådde helt gjennom, skiver Ann Kristin Ødegård. .
Ambisiøs og innholdsrik avslutning på Festspillene
kritikk_publisert:Aftenposten 11.06.2015Der hvor Monteverdi gikk langt i å integrere musikk og teater, går koreograf Sasha Waltz videre ved å integrere opera og dans, skriver Maren Ørstavik om «L’Orfeo». .
Prismefestival i Bergen
kritikk_publisert:Ballade 08.06.2015Festspillene i Bergen er mer fargerike enn noen gang. Men hvor mye variasjon, og hvor lite risiko, tåles før det hele blir et rent kunstnerkarneval, spør Thomas Erma Møller. .